קהל הצרכנים הפוקד עסקים מסחריים כאלו ואחרים, הוא זה האחראי על הצלחתם העסקית בעולם תחרותי זה. משום כך, קיימת חשיבות עליונה בתהליך תכנון אדריכלי מסחרי של שטחי מסחר איכותיים, לצורך הגשמת הפוטנציאל הגלום בכל עסק וחברה כזו. חווית הקנייה של הצרכן המבקר בחנות המסחרית יכולה להשפיע רבות על הצלחת העסק, ובסופו של דבר על רווחיותו הכלכלית.
העיצוב המסחרי המודרני הפך להיות הרבה יותר יעיל וחדשני, ובכך מעניק סביבת עבודה איכותית ונעימה לעובדי העסק וסביבת קנייה מניבה ומזמינה עבור הלקוחות. כדי להקים מבנה מסחרי חדש משלב הרעיון ועד הקמתו בפועל, אדריכל מסחרי ייעזר ביצירת פרוגרמה תכנונית המרכזת את מכלול המאפיינים של תהליך הבנייה.
תכנון השטח המסחרי
אחד משלבי התכנון המרכזיים בתוכנית הבנייה מתייחס לשטח המיועד להקמת המבנה המסחרי, כאשר מגוון גורמים נלקחים בחשבון בטרם הוצאת תוכנית הבנייה לפועל. אדריכל מסחרי ייעזר לשם כך בתוכנית התב"ע של הרשות המקומית בה עתיד להיבנות המבנה המסחרי, ובמידת הצורך יעביר בקשה לביצוע שינויים נדרשים בתוכנית המתאר על מנת להתחיל עם הפרויקט. כיוון שמדובר על שטח מסחרי המיועד לציבור צרכנים גדול, אם מדובר על חנות אופנה, מסעדה או כל חנות מסחר אחרת – קיימת חשיבות גם לתכנון השטח החיצוני של המבנה כמו הקצאת דרכי גישה נוחים, מקומות חניה מסודרים, עיצוב המבנה באופן ייחודי ובולט שימשוך לקוחות וצרכנים ועוד.
תכנון שטחי הפנים
החללים הפנימיים של השטח המסחרי תורמים לחוויית הקנייה של הצרכנים במקום, ולכן גם בשלב הזה האדריכל יכלול את האלמנטים החשובים בהליך התכנון של המבנה. כדי לעמוד בציפיות הלקוח העומד מולו, אדריכל מסחרי מקצועי יציין במעמד הכנת הפרוגרמה את כל צרכיו של הלקוח ושאיפותיו מהשטח המסחרי שמוקם, נוסף על הקצאת התקציב הכספי המיועד לתהליך הבניה. תכנון נכון ויעיל של חללי הפנים הוא כזה הממקסם את האווירה השוררת במקום, יחד עם חיסכון בהוצאות של בעל עסק. באמצעות הגדלת הפתחים ומיקומם בכיוונים שונים בשטח המסחרי, ניתן להעצים את זרימת האוויר והאור הטבעי שנכנס לחלל וכך להפחית את הוצאות החשמל.
הבלטת חזון ואופי העסק
תכנון מבני מסחרי באופן מוצלח, יחד עם אדריכל מסחרי כמובן, נועד לתרום לתדמית העסק וכדי לעשות זאת יש להבליט את אופי החברה על ידי יצירת מרחב מסחרי אסתטי ופונקציונלי, זאת על פי מאפייני העסק והשירות שהוא מעניק לצרכנים. אם מדובר על חנות מסחרית המאפשרת שירות לקוחות פרונטלי, סביבת המסחר צריכה להיות מתוכננת בהתאם עם מקומות ישיבה נגישים הן לעובדים והן ללקוחות, חדרי המתנה מרווחים ללקוחות שממתינים לקבל שירות, וכל אלמנט נוסף שיתרום למיתוגו של העסק כמקצועי ואיכותי.
לסיכום, תכנון מקצועי של שטחי מסחר צריך להיעשות בליווי חברת אדריכלים מקצועית. על פי הגישה של חברת האדריכלים א.גבור, תכנון של מבנה וכל מרחב ציבורי ומסחרי צריך להיעשות באופן מקצועי ובהתאמה מלאה לצרכי הלקוח.